Convergence: Focus sur la CONFINTEA VI
Convergence est une revue de référence à vocation internationale publiée par le Conseil international d'éducation des adultes (CIEA). Elle est consacrée aux questions, pratiques et développements dans le domaine de l’éducation des adultes et l’éducation non formelle au sens large.
Le dernier numéro de cette revue est maintenant disponible en ligne.
Convergence Volume XL (3–4) 2007 (Format PDF)
Résumé
Ce numéro de Convergence constitue en soi une évolution éditoriale. Il avait été prévu à l’origine comme recueil d’articles sur tout un ensemble de thèmes divers touchant à la Conférence internationale de l’UNESCO sur l’éducation des adultes qui se tiendra en 2009 au Brésil. S’étant par la suite tourné vers les débats au sein du CIEA concernant les préparatifs de la CONFINTEA VI, il fut décidé d’y inclure le tout dernier document politique ainsi que des documents majeurs, fruits du séminaire virtuel organisé dans le but de créer le débat autour de sujets essentiels dont il est probable qu’on leur accordera la plus haute importance.
Table des matières
EDITORIAL
Ana Agostino, Heribert Hinzen,
Joachim H. Knoll
ARTICLES
CONFINTEA VI. Key issues at stake
International Council for Adult Education Public Paper ICAE
The history of the UNESCO international conferences on adult education – from Helsingör (1949) to Hamburg (1997): International adult education policy through people and programmes
Joachim H. Knoll
Partnerships for lifelong learning policies: A Brazilian perspective
Timothy Ireland
The possibilities of transforming adult learning and education: The challenge of CONFINTEA VI
Carolyn Medel-Añonuevo
Different battleground, new advocacy tactics: A decade of adult learning in England
Lucia Quintero and Alan Tuckett
Towards the 6th UNESCO international conference – the national CONFINTEA process in the Federal Republic of Germany
Susanne Lattke
Documenting and analysing the results of non-formal adult education: the Hungarian experience
János Szigeti Tóth
Towards CONFINTEA VI: lifelong learning advocacy in South Eastern Europe
Anelia Dimitrova
Beyond rhetoric: A recipe for civil society action on literacy
Mohammad Muntasim Tanvir
The human right to education as a right to literacy in Germany
Mona Motakef
CONFINTEA V from the world polity perspective
Michael Schemmann
Finding a voice for sexual minority rights (lesbian, gay, bisexual, transgender, indigenous/two-spirit and queer). Some comprehensive policy considerations
Robert J. Hill
Adult literacy challenge: The 7 Ms
Cecilia Soriano
Comments from a Latin American perspective
Sergio Haddad
Gender, literacy and women’s empowerment in India: Some issues
Malini Ghose
Adult education in migration and integration
Chris Duke and Heribert Hinzen
Africa, setting for human migration
Babacar Diop Buuba
Migration and adult education
William Gois
Poverty, education and work: Some introductory thoughts
Ana Agostino
Poverty, work and education
Astrid von Kotz
Gender and rural employment: A view from Latin America
Marcela Ballara
Policy, legislation, and financing for adult education
Paul Bélanger, Chris Duke, Heribert Hinzen
Financing of adult education
David Archer
Adult education: Priority areas for investment and development
Berni Brady
CONFINTEA VI – the UNESCO international conference on adult education in the context of MDGs, EFA, UNLD, LIFE, and DESD
Heribert Hinzen