Convergence: Focus sur la CONFINTEA VI

Convergence: Focus sur la CONFINTEA VI

Convergence est une revue de référence à vocation internationale publiée par le Conseil international d'éducation des adultes (CIEA). Elle est consacrée aux questions, pratiques et développements dans le domaine de l’éducation des adultes et l’éducation non formelle au sens large.
   
Le dernier numéro de cette revue est maintenant disponible en ligne. 
Convergence Volume XL (3–4) 2007 (Format PDF)

Résumé
Ce numéro de Convergence constitue en soi une évolution éditoriale. Il avait été prévu à l’origine comme recueil d’articles sur tout un ensemble de thèmes divers touchant à la Conférence internationale de l’UNESCO sur l’éducation des adultes qui se tiendra en 2009 au Brésil. S’étant par la suite tourné vers les débats au sein du CIEA concernant les préparatifs de la CONFINTEA VI, il fut décidé d’y inclure le tout dernier document politique ainsi que des documents majeurs, fruits du séminaire virtuel organisé dans le but de créer le débat autour de sujets essentiels dont il est probable qu’on leur accordera la plus haute importance.

Table des matières

EDITORIAL
Ana Agostino, Heribert Hinzen,
Joachim H. Knoll

ARTICLES

CONFINTEA VI. Key issues at stake
International Council for Adult Education Public Paper ICAE

The history of the UNESCO international conferences on adult education – from Helsingör (1949) to Hamburg (1997): International adult education policy through people and programmes
Joachim H. Knoll

Partnerships for lifelong learning policies: A Brazilian perspective
Timothy Ireland

The possibilities of transforming adult learning and education: The challenge of CONFINTEA VI
Carolyn Medel-Añonuevo

Different battleground, new advocacy tactics: A decade of adult learning in England
Lucia Quintero and Alan Tuckett

Towards the 6th UNESCO international conference – the national CONFINTEA process in the Federal Republic of Germany
Susanne Lattke

Documenting and analysing the results of non-formal adult education: the Hungarian experience
János Szigeti Tóth

Towards CONFINTEA VI: lifelong learning advocacy in South Eastern Europe
Anelia Dimitrova

Beyond rhetoric: A recipe for civil society action on literacy
Mohammad Muntasim Tanvir

The human right to education as a right to literacy in Germany
Mona Motakef

CONFINTEA V from the world polity perspective
Michael Schemmann

Finding a voice for sexual minority rights (lesbian, gay, bisexual, transgender, indigenous/two-spirit and queer). Some comprehensive policy considerations
Robert J. Hill

Adult literacy challenge: The 7 Ms
Cecilia Soriano

Comments from a Latin American perspective
Sergio Haddad

Gender, literacy and women’s empowerment in India: Some issues
Malini Ghose

Adult education in migration and integration
Chris Duke and Heribert Hinzen

Africa, setting for human migration
Babacar Diop Buuba

Migration and adult education
William Gois

Poverty, education and work: Some introductory thoughts
Ana Agostino

Poverty, work and education
Astrid von Kotz

Gender and rural employment: A view from Latin America
Marcela Ballara

Policy, legislation, and financing for adult education
Paul Bélanger, Chris Duke, Heribert Hinzen

Financing of adult education
David Archer

Adult education: Priority areas for investment and development
Berni Brady

CONFINTEA VI – the UNESCO international conference on adult education in the context of MDGs, EFA, UNLD, LIFE, and DESD
Heribert Hinzen