Europe: Le rapport annuel sur les systèmes d’enseignement de l’Union confirme une progression lente mais continue
Liens connexes
Pour plus d'information sur la Stratégie de Lisbonne
Rappel:
- La stratégie de Lisbonne encourage "la participation à la formation continue tout au long de la vie"
- Lancement du programme européen pour l'éducation et la formation tout au long de la vie
- "Maria João Rodrigues au Devoir - les misères de la Stratégie de Lisbonne"
- Éducation et formation en Europe: de nouveaux efforts sont nécessaires pour atteindre les objectifs de Lisbonne
Lors de la présentation du rapport, Ján Figel’, commissaire européen responsable de l’éducation, de la formation, de la culture et de la jeunesse, a déclaré: «Près d’un tiers de la main-d’œuvre européenne possède une formation équivalente au premier cycle de l’enseignement secondaire et un quart environ des Européens de 15 ans ont de faibles compétences en lecture. À l’heure où l’Europe se transforme en une société de la connaissance dans un environnement mondialisé fortement concurrentiel, ces millions d'Européens vont éprouver de plus en plus de difficultés à s’épanouir, et a fortiori à trouver un travail. C’est la raison pour laquelle je salue le fait que les États membres ont reconnu l'importance prépondérante de l’éducation et de la formation pour l’avenir de notre société, sur le plan tant économique que social. Les États membres ont lancé des processus de réforme de longue haleine et, bien que la progression soit lente et les objectifs éloignés, la voie suivie est généralement la bonne. Il reste encore beaucoup à faire, mais la Commission est tout à fait disposée à continuer à faciliter la coopération et la collaboration dans ce domaine.»
Le rapport de 2008 repose sur un cadre cohérent de seize indicateurs de base et cinq critères de référence en matière d’éducation, que le Conseil Éducation a adoptés en 2007. Les résultats sont destinés à fournir une orientation stratégique pour la mise en œuvre du programme de travail «Éducation et formation 2010», le mécanisme par lequel les États membres s’efforcent d’atteindre les grands objectifs conjoints qu’ils ont définis pour leurs systèmes d’éducation et de formation dans la stratégie de Lisbonne pour la croissance et l’emploi.
Principales conclusions du rapport
L’éducation et la formation progressent lentement mais sûrement dans les États membres de l’UE depuis 2000. La bonne nouvelle est que les résultats globaux de l’Union européenne se situent au même niveau que ceux obtenus par les meilleures nations du monde dans ce domaine.
Néanmoins, en dépit de l’amélioration enregistrée pour quatre des cinq critères de référence, on constate une détérioration de la maîtrise de la lecture au cours des dernières années.
Tous les pays ont leurs points forts et leurs faiblesses du point de vue des critères de référence et les disparités sont significatives d’un État membre et d’un domaine à l’autre. Le texte intégral du rapport 2008, dont un résumé est joint au présent communiqué de presse, expose les résultats de manière détaillée.
Contexte du rapport
Le document «Progress towards the Lisbon objectives in education and training. Indicators and Benchmarks» (Progrès sur la voie des objectifs de Lisbonne dans le domaine de l'éducation et de la formation - Indicateurs et critères de référence) est le cinquième d’une série de rapports annuels analysant les performances et les avancées des systèmes d’éducation et de formation des États membres de l’UE.
Ces rapports sont élaborés par la Direction générale de l’éducation et de la culture, en étroite collaboration avec Eurostat, le centre de recherche sur l’éducation et la formation tout au long de la vie (CRELL) relevant du centre commun de recherche (CCR) et l’unité européenne d’Eurydice.
Pour plus d’information:
Texte intégral du rapport 2008
DG Éducation et culture, politique d’éducation et de formation tout au long de la vie: Monitoring progress (suivi des progrès accomplis)
APPENDIX
Executive Summary of the Key findings of the 2008 Report:
Education and training in the EU Member States has been improving slowly but steadily since 2000. Overall performance in the European Union is on a par with the best in the world.
- Compared to the year 2000, there are now about 3 million more students in higher education and 1 million more graduates per year.
- There are 13 million more higher education graduates in the EU's working age population than in 2000.
- 60% of 5-29 year-olds participate in schools and higher education. This is comparable to the US and 18% higher than in Japan.
- Almost 108 million people still have low educational attainment – about one third of the labour force.
There are still important inequities in European education systems.
- 25-64 year-olds are three times more likely to participate in lifelong learning if they have completed at least upper secondary education.
- One in seven of the four-year-olds are not enrolled in education. Most of these are in high need categories, such as children with migrant background or from families with low socio-economic status.
- Gender inequalities remain. Boys do less well in reading and have more special education needs. Girls do less well in mathematics and are underrepresented among MST (maths, science, technology) students and graduates.
Progress is made in all of the five benchmark areas for 2010 – apart from one, low achievers in reading.
- The EU has made good progress in increasing the number of maths, science and technology (MST) graduates – and has already exceeded the benchmark of 15% growth.
- The EU has made some progress in reducing the number of early school leavers; increasing upper secondary attainment of young people; and in increasing adult participation in lifelong learning. Progress in all these areas, however, has to be faster in order to reach the benchmarks for 2010.
- The EU has not managed to bring down the share of low achievers in reading. Instead of a 20% decrease, the benchmark set for 2010, results have deteriorated since 2000 and the share of low achievers in the EU has increased by more than 10%.
The report highlights individual Member States' performances and their progress in relation to each of the five benchmark indicators, identifying which countries are catching up or falling behind, losing momentum or moving further ahead compared to the others. All countries have relative strengths and weaknesses across the benchmark areas and there are significant divergences between Member States and fields.
- Nine countries exceed the five benchmarks on average and are still progressing: Finland, Denmark, Sweden, the United Kingdom, Ireland, Poland, Slovenia, Norway and Iceland.
- Three countries, France, the Netherlands and Belgium, have average performance below the benchmarks and have stopped progressing in this respect.
- Lifelong learning is becoming a reality in Sweden, the United Kingdom, Denmark, Norway and Iceland, countries which have developed comprehensive and coherent lifelong learning strategies.
Low achievers in reading
Benchmark: By 2010 the percentage of low achieving 15-year olds in reading literacy in the EU should decrease by at least 20% from 2000 levels.
Trends: In the EU (comparable data available for 18 countries) performance deteriorated from 21.3 % low performers in reading in 2000 to 24.1 % (girls: 17.6%, boys: 30.4%) in 2006.
Top performers: the top EU performer is Finland (4.8%), followed by Ireland (12.1%) and Estonia (13.6%). Cyprus and Malta have not yet participated in the survey.
Low performers: Romania (53.5%), Bulgaria (51.1%)
Early school leavers
Benchmark: By 2010 a share of early school leavers of no more than 10% should be reached.
Trends: In EU 27 the share of early school leavers (population 18-24) declined from 17.6% in 2000 to 14.8% (females: 12.7%, males: 16.9%) in 2007.
Top performers: the best performers in the EU are the Czech Republic, Poland and Slovakia (plus probably Slovenia for which recent data are considered unreliable or uncertain).
Low performers: Malta, Portugal.
Upper secondary attainment
Benchmark: By 2010 at least 85% of 22 year-olds in the EU should have should have completed upper secondary education.
Trends: Since 2000 upper secondary attainment in the EU increased slightly, from 76.6% of people aged 20-24 to 78.1% (females: 80.8%, males: 75.4%) in 2007.
Top performers: the top performers in the EU are the Czech Republic, Poland, Slovakia and Slovenia.
Low performers: Malta, Portugal
Maths, science & technology graduates
Benchmark: The total number of MST graduates in the EU should increase by at least 15%, gender imbalance should decrease.
Trends: The number of MST graduates increased by 29% since 2000 and the female share from 30.7% to 31.6% in 2006.
Top performers: Growth since 2000: Poland; Gender balance: Estonia; MST graduates per 1,000 population 20-29: Ireland.
Low performers: Growth since 2000: Belgium, Slovenia; Gender balance: Austria, Netherlands; MST graduates per 1,000 population 20-29: Cyprus, Malta
Participation of adults in lifelong learning
Benchmark: The EU average level of participation in lifelong learning should at least reach 12.5% of the working age population (25-64 age group).
Trends: On an EU level participation increased from 7.1% in 2000 to 9.7% (females: 10.6%, males: 8.8%) in 2007 (partly a result of breaks in time series around 2003).
Top performers: the best performer in the EU is Sweden (2006 data), followed by Denmark and the UK.
Low performers: Bulgaria, Romania